PERFORMANCE KINERJA DOSEN DI LINGKUNGAN UNIVERSITAS RIAU KEPULAUAN DITINJAU DARI ASPEK SUPERVISI DEKAN PADA TAHUN AKADEMIK 2012-2013

Yarsi Efendi

Abstract


This research is intended to find out the effectively influence of  Dean’s Supervision on Lecturer’s Work Performance of Universitas Riau Kepulauan Batam. Academic year 2012-2013.  

The population of this research were all 120 lecturers of Universitas Riau Kepulauan Batam. Academic year 2012-2013.  This research used total sampling technique and all 120 members of population are taken to respondents. The collection of the data of this research used questionnaire. The data analysis technique used linier regression with level significantly is 5 %.

The result of the research showed that the effectively influence of Dean’s Supervisision have positive and very significant on effort to Lecturer’s Work Performance of Universitas Riau Kepulauan Batam on academic year 2012-2013 . Effective contribution of dean’s  supervision had 22,6%. It is mean 73,4%  simultaneously contributing of another factors.


Full Text:

PDF

References


Akdon. 2006. Strategy Management For Educational Management. Bandung: Alfabeta

Alex S Nitisemito. 2000. Manajemen Sumber Daya Manusia. Ed 3. Ghalia Indonesia: Jakarta.

Bejo Siswanto. 1987. Manajemen Tenaga Kerja. Bandung: Sinar Baru

Cochran, Wiliam G. 1977. Sampling Technique. Third Edition. New York: John Willey & Sons.

Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan. 1995. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta:Balai Pustaka

Hasibuan,SP. 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia Dasar dan Kunci Keberhasilan, Jakarta.CV. Mas Agung

Handoko, Hani. (2001). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Edisi 2. BPFE Yogyakarta

Herry, dkk. Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Supervisi Ketua Jurusan Terhadap Kinerja Dosen Pada Politekhnik Kesehatan Aceh. http://www.poltekkesaceh.ac.id/download/JURNAL%20ke%20Poltekkes%20BARU.pdf diunduh 31 Oktober 2013

Kusnan, 2007. Urgensi Supervisi Akademik bagi Dosen di Institusi Perguruan Tinggi

Mulyasa,E.2004. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Rosdakarya.

Oliva, Peter F. Supervision For Today’s Schools. London : Harper and Row, Publisher, Inc.,1976.

Pidarta, Made. 1992. Pemikiran Tentang Supervisi Pendidikan, Jakarta : Bumi Aksara

Prowirosentono Suyadi, 1999. Kinerja Kerja. Penerbit Cipta Media Jakarta

Sagala, Syaiful. 2010. Supervisi Pembelajaran dalam profesi pendidikan. Bandung. Alfabeta.

Sahertian, Piet. A. 1994. Profit Pendidikan Profesional. Yogyakarta. Andi Offset.

Schermerhorn, Hunt, Osborn, 1994. Managing Organizational Behavior; John Welley and Sons Inc., U.S.A

Sahertian, Piet A. 1982. Prinsip dan Teknik Supervisi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.

Suharsimi Arikunto, 2000. Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Program Inservis. PT Rineka Cipta.

Suharsimi. Arikunto. Dasar-Dasar Supervisi : Buku Pegangan Kuliah. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta, 2004.

Sugiono. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sutrisno Hadi, (2001), Metodologi Research, Yogyakarta: Andi Offset.

Tampubolon, D.P., Perguruan Tinggi Bermutu: Paradigma Baru Manajemen Pendidikan Tinggi Menghadapi Abad ke-21, PT. Gramedia Pustaka UtamaJakarta, 2001.

Timpe, A. Dale. 1993. Kinerja Seri Ilmu dan Segi Manajemen Bisnis. Jakarta. Media Elek Komputindo

Tuckman, B.W. 1978. Conducting Educational Research. Harcourt Brace. Javanonic. Inc: New York.

Undang-undang Nomor. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Eka Jaya.

Undang-undang Nomor. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Eka Jaya.

Willes, Kimball. Supervision For Better Schools. Terjemahan oleh Tahalele, IKIP Malang, 1980.

Winardi. 2001. Manajemen Prestasi Kerja. Jakarta: Rieneka Cipta




DOI: https://doi.org/10.33373/dms.v3i1.107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.