Analisis Perilaku Konsumtif Masyarakat Dengan Perubahan Tarif Pajak, Kebutuhan Dasar Dan Pendapatan Keluarga

Edy Suhartono, Moh Mustofa, Ryzki Novica Ardyani, Elsi Dwi Septiani

Abstract


This study aims to analyze how the 11% VAT, basic commodity prices, and household income interact and shape the consumption behavior of residents. This study employs a descriptive approach and quantitative analysis with 96 household respondents in Bojonegoro City, analyzing the relationship between the 11% VAT, prices of basic necessities, and income on consumer behavior using a questionnaire assessed with a Likert scale. The study found that the 11% VAT and prices of primary commodities have a significant and positive influence on the consumption behavior of residents in Bojonegoro Regency, while income has no impact. However, in the F-test, the variables studied were found to contribute significantly to shaping the consumption behavior of the community. The findings of this study are intended to serve as a basis for the government, business community, and society in formulating adaptive strategies in response to changes in economic conditions.

Keywords


11% VAT; basic necessities prices; family income

Full Text:

PDF

References


Amory, J. D. S., Mudo, M., & J, R. (2025). Transformasi Ekonomi Digital dan Evolusi Pola Konsumsi: Tinjauan Literatur tentang Perubahan Perilaku Belanja di Era Internet. Jurnal Minfo Polgan, 14(1), 28–37. https://doi.org/10.33395/jmp.v14i1.14608

Angellyta, Fadillah, M. F., Julpi, S., & Malik, A. (2025). Pengaruh Inflasi Dan Pendapatan Terhadap Tingkat Konsumsi Rumah Tangga Di Kota Bandar Lampung Dalam Persfektif Ekonomi Islam. JPIM: Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisipliner, 01(04), 441–450.

Anwar, K. (2014). Analisis Dampak Defisit Anggaran terhadap Ekonomi Makro di Indonesia. Jejaring Administrasi Publik, 6(2), 588–603.

Auliasari, R. P., Nugroho, S. W., & Kurniawan, Y. D. (2025). Pengaruh Kenaikan PPN 11%, Kenaikan harga Sembako Dan Pendapatan Terhadap Perilaku Konsumtif. Equivalent : Journal Of Economic, Accounting and Management, 3(1), 26–45. https://jurnal.dokicti.org/index.php/equivalent/article/view/662/325

Azhari, F. (2022). Pengaruh Pendapatan Terhadap Konsumsi Rumah Tangga di Kampung Banyusuci Bogor. Journal Of Islamic Economics An Nuqud, 1(1). Jurnal an Nuqud, 1(2), 33–40. http://jurnal.iuqibogor.ac.id

Bukhari, E., Ery Teguh Prasetyo, & Sri Utami Ulfa Rahma. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Pendapatan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Belanja Online Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen, 18(1), 49–56. https://doi.org/10.31599/jiam.v18i1.1043

Christanti Kwan, M., Sarjono, B., Studi Manajemen Pemasaran, P., Studi Perpajakan, P., & Ubaya, P. (2024). Dampak Kenaikan Tarif Pajak Pertambahan Nilai Pada Perilaku Konsumen Di Indonesia. Multidisiplin, 2(03), 338–348. https://e-journal.naureendigition.com/index.php/mj

Dewi, L. G. K., Herawati, N. T., & Adiputra, I. M. P. (2021). Penggunaan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Yang Dimediasi Kontrol Diri. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 5(1), 1–19. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2021.v5.i1.4669

Fadilah, A. D., Adinda, N. T., Rahma, M. M., Lauda, R. S., & Suminar, L. (2024). Dampak Kenaikan Tarif PPN terhadap Inflasi dan Daya Beli Masyarakat Indonesia. Media Akuntansi Perpajakan, 9(2), 67–78. https://doi.org/10.52447/map.v9i2.7940

Fahrianisa, N., Nugroho, S. W., & Kurniawan, Y. D. (2024). Pengaruh Pajak Pertambahan Nilai (PPN), Literasi Keuangan, dan Penggunaan E-Wallet terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa di Kota Madiun. Equivalent : Journal of Economic, Accounting and Management, 3(1), 117–135. https://doi.org/10.61994/equivalent.v3i1.661

Hajatina, & Hasanah, U. (2024). ANALISIS DAMPAK KENAIKAN TARIF PAJAK PERTAMBAHAN NILAI ( PPN ) TERHADAP PERILAKU KONSUMSI DAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT DI Fakultas bisnis dan Humainora , Universitas Tjut Nyak Dhien , Manajemen Pendahuluan Peningkatan tarif Pajak Pertambahan Nilai ( PPN ). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 36–51.

Halimah, U. N., Wullandari, M., Rivaldo, A. D., & Noviarita, H. (2024). Pengaruh Pengeluaran Konsumsi Masyarakat Dan Pengeluaran Pemerintah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia. Journal of Social Science and Multidisciplinary Analysis, 1(1), 7–16.

Heti Sarlini, Yessica Devina Hutabarat, Elsa Sely Rahmayaani, & Wahjoe Pangestoeti. (2025). Analisis Pengaruh Kenaikan PPN terhadap Konsumsi Barang Kebutuhan Sekunder oleh Masyarakat Kelas Menengah di Indonesia. Jurnal Rumpun Manajemen Dan Ekonomi, 2(3), 566–574. https://doi.org/10.61722/jrme.v2i3.4860

Jafar, M. K., Anggrainy, N. E., Suhardin, I., & Tohai, R. N. (2023). Gaya Hidup Dan Perilaku Konsumtif Remaja Di Kota Manado. Maqrizi: Journal of Economics and Islamic Economics, 3(1), 96–105. http://ejournal.iain-manado.ac.id/index.php/maqrizii

Kinanti, A. F., Maulana, M. S., & Muhammad Yasin. (2024). Analisis Pola Konsumsi di Indonesia sebagai Indikator Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 3(2), 19–32. https://doi.org/10.30640/digital.v3i2.2430

Lamsah, L. (2025). Dampak Kenaikan PPn Terhadap Ekonomi dan Kesejahteraan Masyarakat. Media Akuntansi Perpajakan, 10(1), 119–125. https://doi.org/10.52447/map.v10i1.8311

Marwiyah, S. L., Ainulyaqin, M., & Edy, S. (2023). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumtif Dan Tingkat Pendapatan Terhadap Online Shopping Pada E-Commerce Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 4279. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10783

Mia Amalia, Aulia Azzahra, Fitria Novita Sari, M Rizal Zulma, Syeira Rahmawati Nugraha, & Tesa Purwanti. (2025). Analisis Kenaikan Tarif Pajak Pertambahan Nilai (PPN) Terhadap Pelaku Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM). Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 2(2), 1–15. https://doi.org/10.47134/ptk.v2i2.1409

Mujahidah, A. N. (2021). Analisis Perilaku Konsumtif Dan Penanganannya. Indonesian Journal of School Counseling: Theory, Application, and Development, 1(1), 1. https://doi.org/10.26858/ijosc.v1i1.19316

Nasrul, H. W., Irawati, D., & Ratnasari, S. L. (2021). Analisis Kepuasan Kerja, Disiplin Kerja, Budaya Organisasi, Motivasi Kerja, Dan Kompensasi Terhadap Kinerja. Jurnal Dimensi, 10(3), 555–568. https://doi.org/10.33373/dms.v10i3.3823

Nurun, A. N., Rialita, A. J., & Syahputra, A. (2022). Analisis Pengaruh Inflasi terhadap Keterbelanjaan Masyarakat dari Perspektif Ekonomi Makro. Jurnal Syariah Dan Hukum Islam, 1(2), 28–52. https://journal.iaidalampung.ac.id/index.php/jshi/article/view/311

Pergiwati, G. E. (2016). Konformitas dan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi Dengan Status Sosial Ekonomi ke Bawah. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(3), 399–407. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i3.4100

Pramudiana, I. D. (2017). Perubahan Perilaku Konsumtif Masyarakat Dari Pasar Tradisional Ke Pasar Modern. Asketik, 1(1), 35–43. https://doi.org/10.30762/ask.v1i1.409

Pratama, M. A., Lestari, R. D., Zaharani, C. M., Faraz, L., & Anliwiarta, Z. (2024). Relevansi Pajak Pertambahan Nilai Terhadap Sistem Pajak Konsumsi di Indonesia. Maliki Interdisciplinary Journal (MIJ), 2(1), 35–40. http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/index

Putri, M. C., & Melati, I. S. (2025). Generasi Z dan Doom Spending: Pengaruh Pendapatan, Media Sosial dan Gaya Hidup di Kota Tegal. Journal Management, Business, and Accounting, 24(1), 2655–2826.

Radiansyah, M. R., Hakiki, D. N., Sulistyawati, E. Y. E., Fauziyyah, A., Rismaya, R., Ulfah, M., & Maulida, I. D. (2023). Studi Keterkaitan Antara Ketahanan, Mutu dan Keberlanjutan Pangan: Keseluruhan Sudut Pandang Tentang Hidup Berkelanjutan. Trends in Science and Technology for Sustainable Living, 231–252.

Rahmanda, M., Negeri, I., Syarif, S., & Riau, K. (2025). Terhadap Daya Beli Masyarakat Berdasarkan Studi Kasus Viral No Buy Challenge 2025. 7(2), 54–64.

Rahmania, N. R., & Ningtyas, M. N. (2022). Peran Perilaku Keuangan Dalam Memoderasi Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Keputusan Pengambilan Kredit. Jurnal Dimensi, 11(3), 497–508. https://doi.org/10.33373/dms.v11i3.4242

Rahmi, D. M., & Fadjar, N. S. (2022). Pengaruh Pendapatan, Kesesuaian Harga Kebutuhan Pokok, Kebiasaan Berbelanja Dan Kesadaran Kesehatan Terhadap Pola Konsumsi. Journal of Development Economic and Social Studies, 1(4), 539–549. https://doi.org/10.21776/jdess.2022.01.4.04

Rizani, A., Norrahman, R. A., Harsono, I., Yahya, A. S., & Syifa, D. M. (2023). Efek Inflasi terhadap Daya Beli Masyarakat pada Tinjauan Ekonomi Makro. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2), 344–358. https://journal.banjaresepacific.com/index.php/jimr

Romadhon, S. A., Sakinah, N. F., Bella, Di. A., Jannah, H. R., & Diniati, B. T. (2024). Analisis Pengaruh Pendapatan Masyarakat , Tabungan , Pendidikan , Inflasi , dan Subsidi Terhadap Tingkat Konsumsi Masyarakat ( Studi Kasus di Indonesia Periode 1993-2023 ). Economics And Digital Business Journal, 1(2), 63–77.

Rosa, N. S. (2024). Menilik Dampak Kebijakan Peningkatan PPN 11% Pada Masyarakat Indonesia Sesuai UU No. 7 Tahun 2021 tentang Harmonisasi Peraturan Perpajakan. Aplikasi Administrasi: Media Analisa Masalah Administrasi, 27(1), 52–61. https://doi.org/10.30649/aamama.v27i1.232

Sari, A. P., & Maryani, H. (2025). Analisis Dampak Kenaikan Pajak Pertambahan Nilai (PPN) terhadap Masyarakat Daerah dalam Kesejahteraan Ekonomi Nasional. Jurnal Ilmu Manajemen, Bisnis Dan Ekonomi, 3(1), 285–292.

Sartika, D., Ulya, M., Azzahra, F. F., Irnawati, Hidayati, F. N., & Pramono, D. (2024). Fenomena Penggunaan E-Commerce terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. WISSEN : Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(3), 335–350. https://doi.org/10.62383/wissen.v2i3.287

Septiani, F. D. (2023). Krisis Keuangan Dan Transformasi Kebijakan Apbn: Tantangan Dan Strategi Khusus Pada Pajak Penghasilan (Pph) Dan Pajak Pertambahan Nilai (Ppn). JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(3), 2180–2192. https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i3.52756

Septiansari, D., & Handayani, T. (2021). Pengaruh Belanja Online Terhadap Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal EMT KITA, 5(1), 53–65. https://doi.org/10.35870/emt.v5i1.372

Sitorus, F. S., Yafiz, M., & Kamilah. (2022). Analisis Determinan Perilaku Konsumtif Keluarga Muslim Kota Tanjungbalai Dengan Pendapatan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03), 3728–3736.

Susilo, J. H., Anam, M. S., & Alfiyana, S. (2023). Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia dengan Pendekatan Data Panel Dinamis Tahun 2012-2021. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(2), 312–321. https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i2.1024

Syafitri, A. A., Kusdinar, Y. H., & Sunarny, R. (2024). Inflasi Dan Daya Beli Terhadap Perubahan Harga, Elastisitas Permintaan Dan Perilaku Konsumsi (Studi Umkm Di Kota Bandung). SISTEMIK : Jurnal Ilmiah Nasional Bidang Ilmu Teknik, 12 (2)(02), 2527–6425.

Syahriyanto, A. (2025). Pengaruh keadaan sosial ekonomi dan pengendalian diri terhadap perilaku konsumsi mahasantriwan ma’had al jami’ah iain curup.




DOI: https://doi.org/10.33373/dms.v14i3.8275

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.