The influence of rainbow scrapbook learning media on student learning motivation

Fitri Yanti, Fathul Amira Saragih, Doni Subrata

Abstract


The low motivation of students in learning is partly due to the use of learning media which is still limited. The purpose of this study was to determine the effect of Rainbow Scrapbook media on the learning motivation of class IX students in the Integrated Social Sciences subject at SMP Negeri 50 Batam. This type of research is quantitative research with a quasi-experimental approach. The sampling technique used purposive sampling. The selected experimental class IX F consisted of 39 students and the control class IX D consisted of 40 students. The experimental class was given the treatment using Rainbow Scrapbook media, while the control class was given the treatment using textbook media. The research instrument is in the form of a learning motivation questionnaire with a Likert scale of 37 question items. The results of the research class based on the tabulation of the frequency distribution of 39 students obtained an average (mean) of 68.82, and the control class from the tabulation of the frequency distribution of 40 students obtained an average (mean) of 67.87. The t-test analysis obtained a t count of 1.664 and a t table of 1.660 with a significance of 0.05. Because the t count is greater than the t table, then Ha can be accepted and Ho is rejected, meaning that there is a significant effect of using Rainbow Scrapbook media on student learning motivation.

Keywords


learning media, rainbow scrapbook, motivation

Full Text:

PDF

References


Alwi, S. (2017). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 8(2), 145–167.

A.M., Sardiman. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

B uno, Hamzah. (2006). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran.Jakarta: PT Bumi Aksara.

Dimyati., & Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.

Hamalik, Oemar. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hasan, MPI Milawati., MPID Darodjat., & MAIDT Khairani. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

Novitasari, Karisma. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran SKI Kelas V MI Al-Hayatul Islamiyah. Skripsi tidak diterbitkan. Malang.

Izamazidah, Fitria. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Scrapbook Terhadap motivasi dan hasil belajar Siswa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas V di MI Tarbiyatussibyan. Skripsi tidak diterbitkan. Jatim.

Puspita, D. (2018). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Mengidentifikasi Unsur Cerita Kelas V SDN Ngadirejo. Jurnal Simki-Pedagogia, 02(03).1-10

Rahman,sunarti (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam meningkatkan Hasil belajar, Prosiding seminar Nasional Pendidikan Dasar.“Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0”,https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/issue/view/64.289 hlm

Rosihah, I. & A. S. Pamungkas. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Konteks Budaya Banten pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah 4(1): 37

Rumengan, (2009). Aplikasi statistic dalam penelitian kuantitaif, Ciptapustaja media perintis.

Sari, Liawati Permata. (2017). Pengembangan Media Scrap Book dalam Pembelajaran Fisika pada Materi Tata Surya. Skripsi tidak diterbitkan. Bandar Lampung.

Sigit, (2013), Pembelajaran konstruktivisme: teori dan aplikasi pembelajaran dalam pembentukan karakter/ Sigit Mangun Wardoyo, Bandung: Alfabeta.

Sutikno, Sobry. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok: Holistica.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang system Pendidikan Nasional 2003 beserta penjelasannya. Jakarta: Cemerlang.

Yanti, Fitri dan Restilawati. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Mata Pelajaran Sejarah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 8 Batam, Jurnal Historia Vol 1(2):112-125




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v9i1.5069

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.