Implementation of mutual character education in Elementary School Teachers: An analysis of the application of P5 in schools
Abstract
Keywords
References
Amelia, M., & Ramadan, Z. H. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (6), 5548–5555.
Badriyah, L., Masfufah, M., Rodiyah, K., Chasanah, A., & Abdillah, M. A. (2021). Implementasi Pembelajaran P5 dalam Membentuk Karakter Bangsa di Era Society 5.0. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 1(02), 65–83.
Bora, M. I., & Irawati, W. (2022). Kajian Etika Kristen Terkait Peran Guru Dalam Menerapkan Pendidikan Karakter Untuk Mengatasi Kemerosotan Karakter Siswa Di Era Digital, JohmE: Journal of Holistic Mathematics Education, 6(2), 222–237.
Cheng, G., & Yan, Y. (2021). Sociodemographic, health-related, and social predictors of subjective well-being among Chinese oldest-old: a national community-based cohort study. BMC Geriatrics, 21(2), 1–13.
Don, Y., & Arumugam, R. (2019). School Management and Leadership: teamwork in school. Multidisciplinary Journal of Instruction (MDJI), 1(2), 14–36.
Dugang, M. A. P. (2020). School teamwork and effectiveness. Journal of World Englishes and Educational Practices, 2(2), 92–102.
Hamid, A. (2017). Guru profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(2), 274–285.
Hardi, E., Jamaris, & Solfema. (2023). Implementation of Character Education In Establishing a Holistic Personality at SMAN 1 Enam Lingkung, Jurnal Cahaya Pendidikan, 9(1),125-134.
Hasanah, A. H., Adha, M. M., & Mentari, A. (2022). Peran Guru Penggerak Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(10), 6–14.
Hasibuan, S. B. (2023). Kerjasama Guru dan Orangtua dalam Pembinaan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 5(2), 1353–1362.
Isnaini, Indaryanti, & Dakim. (2023). Utilizing Sosial Emosional Learning (SEL) To Increase The Learning Motivation Of Elementary School. Jurnal Cahaya Pendidikan, 9(2), 135-144.
Karakuş, M., & Töremen, F. (2008). How our schools can be more synergic: Determining the obstacles of teamwork. Team Performance Management: An International Journal, 14(5/6), 233–247.
Kezia, P. N. (2021). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2941–2946.
Khasawneh, M. A. S. (2024). The Impact of Efficient Strategic Planning on Sound School Administration Among Public School Principals in Saudi Arabia. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 8(1),185–200.
Kholipah, S. A., & Laksana, M. O. (2024). Peran Guru Dalam Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila Pada Siswa Kelas 2 SD IT Ibnu Khaldun. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 9–17.
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175.
Lestari, H. A., Siwi, D. A., & Prasetyo, K. (2023). Implemnetasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Nilai Karakter Mandiri dalam Menumbuhkan Budaya Akademik Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 02 Bolopleret. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 723–731.
Munawir, M., & Erindha, A. N. (2023). Memahami Karakteristik Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 384–390.
Mustoip, S. (2023). Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Sekolah Dasar di Era Digital. EduBase: Journal of Basic Education, 4(2), 284–291.
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47.
Noppitasari, N., Riyadi, R., & Budiharto, T. (2023). Implementasi profil pelajar pancasila dimensi gotong royong dalam pembelajaran matematika kelas IV sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(6), 13–17.
Pransiska, L., Santoso, G., Firmansyah, A. A., & Kartini, A. A. (2023). Mengukuhkan Kebersamaan Sikap Bergotong Royong Dan Kolaborasi Di Kelas 3. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 102–126.
Raharjo, R., Abdullah, I., Indiyanto, A., Mariam, S., & Raharjo, F. H. (2023). Impact of Online Learning on Teachers’ Authority During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. International Journal of Educational Reform, 32(2), 230–246.
Riyadi, F. S., Nuroso, H., Handayani, R. S., & Saputra, B. A. (2024). Penerapan nilai gotong royong berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada jenjang sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(2), 697–709.
Sagita, D. D., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2017). Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokrastinasi Akademik Dan Stres Akademik Mahasiswa. Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 1(2), 43–52.
Saifullah, A., Djatmika, E. T., & Pristiani, R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 49–57.
Sari, L. Y., & Listyaningsih, L. (2023). Strategi Guru dalam Penanaman Karakter Gotong Royong pada Generasi Z di SMA Negeri 22 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30335–30345.
Sari, Y. (2020). Peningkatan kerjasama di sekolah dasar. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 1(1), 307–461.
Sarpita, R., Febrini, D., & Hidayani, M. (2022). Kerjasama Guru dan Orangtua Guna Menumbuhkan Minat Belajar pada Pembelajaran PAI di Kelas II SD Negeri 60 Bengkulu Selatan. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 3(2), 410–428.
Savini, F. (2024). Strategic planning for degrowth: What, who, how. Planning Theory, 0(0), 1–22.
Savitri, A. S., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan di Era Globalisasi. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 165–176.
Solihin, A., Pujiyati, L., Syanis, P. F. H. A., Lestari, S., & Puspita, A. M. I. (2024). PAGORO-QR: Bahan Ajar Papan Gotong Royong Integrasi QR-Code Berbasis Pendidikan Karakter Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2125–2140.
Tampubolon, K., & Sibuea, N. (2022). Peran Perilaku Guru dalam Menciptakan Disiplin Siswa. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(4), 1–7.
Trudel-Fitzgerald, C., Millstein, R. A., Von Hippel, C., Howe, C. J., Tomasso, L. P., Wagner, G. R., & VanderWeele, T. J. (2019). Psychological well-being as part of the public health debate? Insight into dimensions, interventions, and policy. BMC Public Health, 19(1), 1–11.
Tuytens, Vekeman, & Devos. (2021). Strategic Human Resource Management in Primary and Secondary Schools. An Explorative Study in Flanders (Belgium). Educ. Manag. Adm. Leadersh, 51(2), 711–732.
Wang, L., MacCann, C., Zhuang, X., Liu, O. L., & Roberts, R. D. (2009). Assessing teamwork and collaboration in high school students: A multimethod approach. Canadian Journal of School Psychology, 24(2), 108–124.
Wati, E. K., Maruti, E. S., & Budiarti, M. (2020). Aspek kerjasama dalam keterampilan sosial siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 97–114.
Wijayanti, I., & Kurniasari, D. (2024). Implementasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Fase B Dimensi Gotong Royong pada Pembelajaran IPAS di SDN Batutulis 1 Bogor. Karimah Tauhid, 3(8), 8521–8531.
Wild, M., Mayeaux, A., & Edmonds, K. (2023). Teamwork: Setting the standard for collaborative teaching, grades 5-9. Routledge.
Wulandari, M., & Hakim, F. (2023). Development of Problem Based Learning (PBL) Modules Oriented to Science, Environment, Technology and Society (SETS) on Acid-Base Material. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(4). 205-216.
Wullschleger, A., Vörös, A., Rechsteiner, B., Rickenbacher, A., & Merki, K. M. (2023). Improving teaching, teamwork, and school organization: Collaboration networks in school teams. Teaching and Teacher Education, 121, 103909. 1-17.
DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v11i1.7195
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.