PENGARUH GRAMMATICAL KNOWLEDGE TERHADAP SKOR LISTENING TOEFL TEST MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA INGGRIS UNIVERSITAS RIAU KEPULAUAN

Desi Surlitasari Dewi

Abstract


Abstract

 

        The aim of this research was to find out whether any effect of grammatical knowledge towards student’s listening score in TOEFL Test. The design of the research was a correlational research that aims to find out whether any significant correlation of grammatical knowledge towards student’s listening score in TOEFL Test. The population of the research was english department students of Universitas Riau Kepulauan and the sampe was taken by using purposive sampling. The number of the sample was 80 students. Data of the research were gathered by using test of grammatical knowledge and TOEFL Listening test. Those were the data of student’s grammatical knowledge and student’s listening score of TOEFL test. Based on the result of data analysis by using ttest, it was found out that student’s grammatical knowledge affects their listening score in TOEFL test.

 

Keywords: grammatical knowledge, listening, TOEFL test

 

Abstrak

 

      Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh dari grammatical knowledge terhadapkemampuan listening mahasiswa program studi pendidikan bahasa Inggris pada pengajaran TOEFL. Penelitian ini merupakan penelitian korelasi yang bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan yang signifikan antara grammatical knowledge dan kemampuan listening mahasiswa program studi pendidikan bahasa Inggris pada pengajaran TOEFL. Penelitian ini menggunakan populasi seluruh mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Riau Kepulauan, Kepulauan Riau dan pemilihan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling. Adapun sampel yang digunakan yaitu mahasiswa semester akhir pada program studi pendidikan Bahasa Inggris yang berjumlah 80 mahasiswa. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes grammar dan tes TOEFL. Data yang dihasilkan merupakan data mengenai grammatical knowledge dan kemampuan listening yang didapatkan melalui tes. Berdasarkan hasil analisa dengan menggunakan ttest, didapatkan hasil bahwa grammatical knowledge yang dimiliki oleh mahasiswa pendidikan Bahasa Inggris mempengaruhi skor listening yang mereka dapatkan dalam TOEFL test.

 

Kata kunci: grammatical knowledge, listening, TOEFL test


Full Text:

PDF

References


Azar, B. 2007. Grammar-based teaching: A practitioner’s perspective. TESL-EJ, 11(2).

Caspersz, Donella & Stasinka, Ania. 2015. Can we teach effective listening? An exploratory study. Journal of University Teaching and learning Practice, vol. 12, Issue 4, Article 2, pp. 1-13.

Kassem. . English Language Teaching Journal. Vol. 8, No. 2; 2015 p. 157. Retrieved November 1, 2016 from http://www.ccsenet.org/elt

Low, B E & Sonntag, E 2013. Towards a pedagogy of listening: Teaching and learning from life stories of human rights violations. Journal of Curriculum Studies, vol. 45, no. 6, pp. 768-789.

O’Malley, J., Chamot, A., & Kupper, L. 1989. Listening comprehension strategies in second language acquisition. Applied Linguistics Journal, 10, pp. 418-437.

Phillips, Deborah. 2001. Longman complete course for the TOEFL test. Longman: New York.

Thompson, K, Leintz, P, Nevers, B & Witkowski, S 2004. The integrative listening model: An approach to teaching and learning listening. Journal of General Education, vol. 53, no. 3-4, pp. 225-247




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v3i1.866

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.