Integration of inbrigin, inheritance and environment in islamic educational psychology on the establishment and caring of children's character

Muhammad Nasrullah, Eko Tuanto

Abstract


Basically, humans are born with a good nature, so humans naturally do not do bad things. However, in reality, there is more and more news about crimes both among living beings and with nature. Behavior that deviates from human nature certainly does not just happen without any causal factors, many factors cause changes in human character, starting from family, environment, educators and so on. So that there is a need for efforts to shape and care for one's character from an early age in terms of an Islamic psychological approach. This research is a qualitative research using literature review method to collect relevant data. Then the data is analyzed using the content analysis method or content analysis. The results of the study show that character building must start early from the family environment, school to the community. This must be done continuously so that the good character of the child is maintained until the end of life as a form of human implementation as the best creation of Allah SWT.

Keywords


character building, human nature, Islamic psychology

Full Text:

PDF

References


Amin, M. (2017). Konsep Fitrah Manusia Dalam Al-Qur’an. UIN Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.

Azis, R. (2020). Konsep Islam dalam Fitrah Lingkungan Keluarga dan Pendidikan Seumur Hidup. 1(1), 62–73.

Fathurrohman, M. (2016). Pembawaan, Keturunan, Dan Lingkungan Dalam Perspektif Islam. Kabilah, 1(2), 379–406.

Fatma, N. (2018). Pembentukan Karakter Dalam Pendidikan. 29(1), 369–387.

Firma, A. J. (2017). Paradigma Hasan Langgung Tentang Konsep Fitrah Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Uhamka, 8(2), 123–143.

Framanta, G. M. (2020). PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP KEPRIBADIAN ANAK. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.654

Ginanjar, M. H. (2013). Urgensi Lingkungan Pendiidkan Sebagai Mediasi Pembelajaran Karakter Peserta Didik. Edukasi Islami Jurnal Penddikan, 02, 376–396.

Hikmawati, Muh.Yahya, Elpisah, & Muh.Fahreza. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4117–4124.

Lestari, A. (2016). Pandangan Islam Tentang Faktor Pembawaan Dan Lingkungan Dalam Pembentukan Manusia ( Kajian Ilmu Pendidikan Islam ). 05(2), 1–13.

Nerizka, D., Latipah, E., & Munawwir, A. (2021). Faktor Hereditas Dan Lingkungan Dalam Membentuk Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 55–64. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.38234

Noor, H. H. (2014). Pembawaan dan Pengalaman dalam Pendidikan (Konsep Fitrah, Nature dan Nurture). Al ’Ulum, 59(1), 8–15.

Pransiska, T. (2017). Konsepsi Fitrah Manusia Dalam Perspektif Islam Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Ilmiah Didaktika, 17(1), 1–17. https://doi.org/10.22373/jid.v17i1.1586

Rizkiani, A. (2012). Pengaruh Sistem Boarding School Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik ( Penelitian Di Ma ’ Had Darul Arqam Muhammadiyah Daerah Garut ). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 06(01), 10–18.

Rochanah, R. (2017). Peranan Keluarga Sekolah Dan Masyarakat Dalam Menunjang Pembelajaran Yang Efektif. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1), 188–204. https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1981

Samsulbassar, A., & Eq, Nurwadjah Ahmad, A. S. (2020). Implikasi Konsep Fitrah dalam Islam dan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Pendiidkan Islam Indonesia, 5(1), 49–56. https://doi.org/10.35316/jpii.v5i1.229

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan : Penedekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (23rd ed.). ALFABETA.

Wibowo, A. (2019). Landasan Filosofis Pembelajaran Agama Islam Perspektif Hereditas, Lingkungan, Kebebasan Manusia dan Inayah Tuhan. Drug Analytical Research, 3(1), 158–172. https://doi.org/10.22456/2527-2616.94434

Widianto, E. (2015). Peran Orangtua Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Jurnal Pendidikan Dan Pemberlajaran Anak Usia Dini, 2(1), 31–39.

Zahroh, S., & Na’imah, N. (2020). Peran Lingkungan Sosial terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Jogja Green School. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i1.6293




DOI: https://doi.org/10.33373/chypend.v9i2.5012

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Universitas Riau Kepulauan

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.